e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Οκτώβριος 2008 - 12ο 'Αλλα Τεύχη

Ανθρωποκεντρική διάσταση στην Εκπαίδευση
 

Παλιννοστούντες, Αλλοδαποί και Ρομά μαθητές

Προγράμματα για αποτελεσματική ένταξη στην εκπαίδευση
 
Η ενεργός συμμετοχή των Παλιννοστούντων, Αλλοδαπών και Ρομά μαθητών στην εκπαίδευση, αποτελεί προϋπόθεση για την ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία, όπως έχει ήδη τονιστεί σε προηγούμενο άρθρο του 11ου τεύχους του e-Emphasis, αφιερωμένο ειδικά στους μαθητές Ρομά. Ο αριθμός των μαθητών αυτών έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας και απαιτούνται συγκεκριμένες πρόσθετες δράσεις, βασισμένες στη διαπολιτισμική εκπαίδευση, για τη στήριξή τους μέσα στη σχολική μονάδα με απώτερο στόχο την εξάλειψη της σχολικής διαρροής.

Η Δ/νση Σπουδών Α/θμιας Εκπ/σης προκειμένου αφενός να αναπτύξει τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και αφετέρου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της σχολικής διαρροής εξέδωσε εγκύκλιο με συγκεκριμένες οδηγίες και κατευθύνσεις, για την οποία ο Υπουργός δήλωσε: «Η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση παρέχεται στα σχολεία με τις επονομαζόμενες «Τάξεις Υποδοχής», καθώς και τα λεγόμενα «Φροντιστηριακά Τμήματα». Το σχήμα αυτό επιτρέπει στο Σύλλογο διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας Α/θμιας Εκπ/σης να παράσχει πρόσθετη υποστήριξη στους μαθητές, αφού έχει σταθμίσει τις πραγματικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες.
 
Τάξεις Υποδοχής
 
Το πρόγραμμα των Τάξεων Υποδοχής βασίζεται σε δυο κύκλους. Οι μαθητές εγγράφονται στις κανονικές τάξεις του σχολείου, ενώ παράλληλα τους παρέχεται γλωσσική υποστήριξη στις Τάξεις Υποδοχής, οι οποίες λειτουργούν ως παράλληλες τάξεις με σκοπό να βοηθήσουν αυτούς τους μαθητές να προσαρμοστούν και να ενταχθούν πλήρως στις κανονικές τάξεις, στις οποίες είναι εγγεγραμμένοι, σε εύλογο χρονικό διάστημα στο σχολικό τους περιβάλλον.
 
Στις Τάξεις Υποδοχής Ι εντάσσονται μαθητές με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας. Εκεί ακολουθείται εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής, με σκοπό την πλήρη ένταξη των μαθητών στην κανονική τάξη στην οποία είναι εγγεγραμμένοι. Οι μαθητές παρακολουθούν και κάποια μαθήματα στην κανονική τους τάξη, όπως Φυσική Αγωγή, Εικαστική Αγωγή, Μουσική Αγωγή και Ξένη Γλώσσα,
 
Στις Τάξεις Υποδοχής ΙΙ εντάσσονται μαθητές με μέτριο επίπεδο ελληνομάθειας, το οποίο πιθανό να τους δημιουργεί μαθησιακές δυσκολίες. Οι μαθητές αυτοί παρακολουθούν τα μαθήματα στις κανονικές τάξεις, αλλά παράλληλα υποστηρίζονται με γλωσσική διδασκαλία και εκτός αυτής. Ο Σύλλογος Διδασκόντων σε συνεργασία με το Σχολικό Σύμβουλο καθορίζουν τις διδακτικές ώρες κατά τις οποίες οι μαθητές θα υποστηρίζονται γλωσσικά εκτός των κανονικών τους τάξεων, στις τάξεις υποδοχής, σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες τους. Σε κάθε περίπτωση, το πρόγραμμα της Τάξης Υποδοχής ΙΙ, διέπεται από τη λογική του να παρακολουθεί ο μαθητής περισσότερες διδακτικές ώρες στην κανονική του τάξη, ώστε να ενταχθεί πλήρως σε αυτήν το ταχύτερο δυνατόν.
 
Για τη φοίτηση των μαθητών στις Τάξεις Υποδοχής απαιτούνται διαγνωστικά τεστ με τα οποία ανιχνεύεται τόσο το επίπεδο ελληνομάθειας του μαθητή, ώστε να ενταχθεί είτε στην Τάξη Υποδοχής Ι είτε στην τάξη Υποδοχής ΙΙ, όσο και η δυνατότητα του μαθητή να παρακολουθεί το πρόγραμμα αυτών των τάξεων. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί επίσης η δήλωση του γονέα ότι δίνει τη συγκατάθεσή του ώστε να παρακολουθήσει το παιδί του την Τάξη Υποδοχής
Ο μικρότερος αριθμός μαθητών με τον οποίο δημιουργείται Τάξη Υποδοχής είναι 9 και ο μεγαλύτερος 17. Στην περίπτωση που ο αριθμός των μαθητών είναι κάτω από 9, η γλωσσική και μαθησιακή στήριξή τους γίνεται εντός της κανονικής τάξης. Στην περίπτωση δε που ο αριθμός μαθητών είναι πάνω από 17, δημιουργείται επιπλέον Τάξη Υποδοχής. Για οποιοδήποτε ζήτημα προκύψει, σχετικά με τη δημιουργία των ΤΥ και τη φοίτηση των μαθητών ενημερώνεται ο Σχολικός Σύμβουλος στον οποίο υπάγεται η σχολική μονάδα.
 
Το μέγιστο χρονικό όριο παραμονής μαθητή στην Τάξη Υποδοχής Ι είναι ένα έτος, ενώ στην Τάξη Υποδοχής ΙΙ δύο έτη και επεκτείνεται σε τρία έτη μόνο σε εξαιρετικές και μόνο περιπτώσεις. Μαθητές που έχουν μεταβεί από Τ. Υ. στην κανονική τάξη ή έχουν ολοκληρώσει τη διετή ή τριετή φοίτηση στις Τάξεις Υποδοχής, δεν μπορούν να επιστρέψουν σε Τάξεις Υποδοχής. Η περαιτέρω στήριξή τους γλωσσικά και μαθησιακά μπορεί να γίνει στα Φροντιστηριακά Τμήματα της σχολικής μονάδας.
 
Φροντιστηριακά Τμήματα
 
Το πρόγραμμα των Φροντιστηριακών Τμημάτων παρακολουθείται από μαθητές οι οποίοι είτε δεν φοίτησαν σε Τάξεις Υποδοχής και αντιμετωπίζουν γλωσσικές δυσκολίες, είτε φοίτησαν σε Τάξη Υποδοχής, αλλά εξακολουθούν να δυσκολεύονται γλωσσικά στην κανονική τάξη. Στα Φροντιστηριακά Τμήματα αυτά τους παρέχεται πρόσθετη διδακτική βοήθεια, εκτός του διδακτικού ωραρίου.
 
Φροντιστηριακό Τμήμα δημιουργείται με ελάχιστο αριθμό τους τρεις μαθητές και με μέγιστο τους οκτώ. Στην περίπτωση που οι μαθητές είναι περισσότεροι από οκτώ, δημιουργείται επιπλέον Φροντιστηριακό Τμήμα. Μαθητές της ευρύτερης περιοχής μπορούν να εγγράφονται στο ίδιο Σχολείο με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων τους, των Διευθυντών των σχολείων και των Σχολικών Συμβούλων και με απόφαση των Διευθυντών Εκπαίδευσης και των Προϊσταμένων Γραφείων, ώστε να εξασφαλίζεται αριθμός μαθητών ικανός για την ίδρυση Φροντιστηριακού Τμήματος.
 
Τα Φροντιστηριακά Τμήματα λειτουργούν έως και 10 ώρες την εβδομάδα. Διδάσκεται το μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας, καθώς και όποια άλλα μαθήματα κρίνει ο σύλλογος διδασκόντων, σε συνεργασία με το Σχολικό Σύμβουλο. Η κατανομή των ωρών διδασκαλίας κατά μάθημα, οι ώρες λειτουργίας του Φροντιστηριακού Τμήματος και η χρήση διδακτικού υλικού καθορίζονται από το Σχολικό Σύμβουλο σε συνεργασία με το σύλλογο διδασκόντων και το δάσκαλο του τμήματος.
 
Οι προτάσεις των Σχολικών Συμβούλων για τη λειτουργία Τάξεων Υποδοχής και Φροντιστηριακών Τμημάτων υποβάλλονται για έγκριση στον Περιφερειακό Διευθυντή Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι μετά τη λειτουργία των Τάξεων Υποδοχής/Φροντιστηριακών Τμημάτων πραγματοποιούν παιδαγωγικές συναντήσεις και επιμορφωτικά σεμινάρια με σκοπό την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να εφαρμόσουν τα προγράμματα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, καθώς και την παρουσίαση του διδακτικού υλικού στήριξης.
 
Στο τέλος του διδακτικού έτους, οι διευθυντές των σχολείων υποβάλλουν εκθέσεις στο Σχολικό Σύμβουλο, τις οποίες συντάσσουν οι εκπαιδευτικοί που εφήρμοσαν τα προγράμματα. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι αποδελτιώνουν, κωδικοποιούν τα προβλήματα και τις προτάσεις και υποβάλλουν συνοπτική έκθεση στο ΥΠΕΠΘ και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή              
Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας