e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ιούνιος 2009 - 19ο 'Αλλα Τεύχη

Υγεία
 

Δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες σε αύξηση

Υπάρχουν ωστόσο περιθώρια βελτίωσης
  
Η δυσλεξία είναι μια πολύ συχνή πλέον διαταραχή που παρουσιάζεται τα πρώτα έτη φοίτησης στο Δημοτικό σχολείο. Υπολογίζεται ότι περίπου 1-3% του συνολικού πληθυσμού εμφανίζει δυσλεξία, ενώ το ποσοστό των παιδιών σχολικής ηλικίας που εμφανίζουν άλλου είδους μαθησιακές δυσκολίες όπως για παράδειγμα, υπερκινητικότητα ή σχολική φοβία είναι πολύ μεγαλύτερο και ανέρχεται σε 20-25%. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, όπως διατυπώθηκαν σε ημερίδα του Κέντρου Διάγνωσης Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΚΕΔΔΥ) που έγινε στα Χανιά, στην Ελλάδα το ποσοστό των μαθητών που εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες είναι 12%!

Η Διεθνής Ομοσπονδία Νευρολογίας καθορίζει τη δυσλεξία ως «σύνδρομο που εκδηλώνεται με απροσδόκητη αποτυχία στην εκμάθηση του γραπτού λόγου, ιδιαίτερα της ανάγνωσης, παρά την επαρκή σχολική εκπαίδευση, τη φυσιολογική νοημοσύνη και τις επαρκείς κοινωνικο-πολιτιστικές ευκαιρίες». Οφείλεται σε νευρολογική διαταραχή που επηρεάζει θεμελιακές λειτουργίες της μάθησης με πιθανά γενετικά αίτια. Στο δυσλεκτικό παιδί δουλεύει περισσότερο το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου και από έρευνα έχει διαπιστωθεί ότι για την ύπαρξή της ενοχοποιούνται τα γονίδια 1,6 και 15.
Μεταξύ άλλων, τα συμπτώματα του συνδρόμου της δυσλεξίας είναι:
  • Δυσκολία στην ανάγνωση, κατά την οποία το παιδί διαβάζει μονότονα, κάνοντας συχνές επαναλήψεις και μπερδεύοντας παρόμοια «ηχητικά» και σχηματικά γράμματα, όπως το φ με το θ, το β με το δ ή το π με το μπ
  • Δυσκολία στη γραφή, πρόβλημα το οποίο εντοπίζεται με τα επαναλαμβανόμενα λάθη στην ορθογραφία, όπου επίσης παραλείπει, αντιστρέφει γράμματα και συλλαβές μπερδεύει αριθμούς με γράμματα ή «κολλάει» τις λέξεις μεταξύ τους
  • Διάσπαση προσοχής με προβλήματα στην οργάνωση της μελέτης και του χρόνου του
  • Διαταραχή προσανατολισμού
  • Προβλήματα οφθαλμοκίνησης
  • Δυσχέρεια αντίληψης της αλληλουχίας καθώς δυσκολεύεται, για παράδειγμα να αποστηθίσει πίνακες όπως την προπαίδεια ή σειρές πραγμάτων, όπως τους μήνες του χρόνου
  • Δευτεροπαθή ψυχολογικά προβλήματα δηλαδή υπερευαισθησία στην κριτική, εύκολη αποθάρρυνση, χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση
Για την αντιμετώπιση της δυσλεξίας κεντρικός είναι ο ρόλος του λογοθεραπευτή, ο οποίος μέσα από τα ειδικά τεστ θα κάνει την απαραίτητη διάγνωση, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό και την οικογένεια του παιδιού.Οι ικανότητες των δυσλεξικών παιδιών μπορούν να βελτιωθούν αρκετά με ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, για το λόγο αυτό πρέπει να γίνεται έγκαιρη εκτίμηση της εκάστοτε περίπτωσης. Έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί:
  • ειδικό εκπαιδευτικό υλικό και ειδικά βιβλία
  • οπτικοακουστικά μέσα
  • χρήση φορητών υπολογιστών με ειδικά προγράμματα που διορθώνουν αυτόματα τα ορθογραφικά τους λάθη και εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους
Περισσότερες πληροφορίες για τη δυσλεξία μπορείτε να βρείτε στον ιστότοπο www.dys.gr.
 

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή               980 προβολές

Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας