e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Απρίλιος-Μάιος 2009 - 18ο 'Αλλα Τεύχη

Γλωσσομάθεια
 

Ελληνικά χωρίς σύνορα

Οι Ιταλοί μαθαίνουν τη γλώσσα μας
                                                                          
Πολλοί φιλόσοφοι έχουν ασχοληθεί με το μείζον θέμα της γλώσσας γιατί συνδυάζεται με το σύνολο της ανθρώπινης φύσης. Ο φιλόσοφος Wittgenstein αποφαίνεται ότι «τα όρια της γλώσσας μου, ορίζουν τα όρια του κόσμου μου». Αυτά τα όρια προσπαθούμε όλοι να προσδιορίσουμε..

Η Ελληνική γλώσσα ομιλείται και γράφεται εδώ και χιλιάδες χρόνια. Έχει μια διαχρονικότητα μοναδική στον κόσμο και διαθέτει πάνω από 5.000 λέξεις πού χρησιμοποιούνται και σήμερα αυτούσιες όπως: αλήθεια, αρετή, πατρίς, ειρήνη, πόλεμος, νεότης, γελώ, θρηνώ, βουλή, όρκος, δίκαιος κά. Χιλιάδες άλλες έχουν κρυφθεί ως 1ο ή 2ο συνθετικό στο καθημερινό μας λεξιλόγιο όπως αρτοσκευάσματα, ιχθυοκαλλιέργεια, προσκυνώ, νεωκόρος, λωποδύτης, θαμώνας, ναύσταθμος, ναυαγός, άναυδος, αρουραίος, υποχθόνιος, επιδόρπιο, λεχώνα, λατομείο κ.ά.
       
Με την Ελληνική Γλώσσα. εκφράστηκαν τα μεγαλύτερα Πνεύματα της Αρχαιότητας, πάνω στα συγγράμματα των όποιων έχουν στηριχθεί πολλά από τα επιτεύγματα της Ανθρωπότητας. Όλοι οι λαοί θαύμαζαν τους Αρχαίους Έλληνες και προ παντός εξυμνούσαν τη γλώσσα τους. Ένας Λατίνος μάλιστα, ο Κικέρων, είπε πως αν μιλούσαν οι Θεοί θα χρησιμοποιούσαν την Ελληνική Γλώσσα. Ο ξακουστός Γκαίτε, μεταξύ άλλων, είπε ότι άκουσε το Ευαγγέλιο σε διάφορες γλώσσες, όταν το άκουσε όμως στην Ελληνική του φάνηκε πως παρουσιάστηκε το φεγγάρι στον έναστρο ουρανό. Για την Ελληνική Γλώσσα ο Γάλλος Ακαδημαϊκός και ποιητής Claude Charles Fauriel γράφει ότι συγκεντρώνει τον πλούτο και την ομοιογένεια της Γερμανικής, τη σαφήνεια της Γαλλικής, τη λυγεράδα της Ισπανικής και τη μουσικότητα της Ιταλικής. Η διάσημη τυφλή Αμερικανίδα συγγραφέας Helen Keller παρομοίασε την μέσω της Ελληνικής Γλώσσας τελειότητα της έκφρασης της ανθρώπινης σκέψης με το τελειότερο των μουσικών οργάνων, το βιολί.
                   
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι η Ελληνική Γλώσσα έχει αγαπηθεί και εκτιμηθεί παγκοσμίως, τόσο στην αρχαιότητα, όσο και σήμερα. Την αγάπη του αυτή στη γλώσσα μας δείχνει και ένα από τα καλύτερα κλασικά λύκεια της περιοχής της χερσονήσου του Σαλέντο, το κλασικό λύκειο «Τζιουζέπε Παλμιέρι» που βρίσκεται στην πόλη Λέτσε της Ιταλίας.
              
Φιλοξενεί γύρω στους χίλιους μαθητές από την πόλη Λέτσε και τη γύρω περιοχή. Το σχολείο ακολουθεί το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα μαθημάτων, το οποίο έχει διαμορφώσει για όλα τα κλασικά λύκεια το Ιταλικό Υπουργείο Παιδείας. Δηλαδή οι μαθητές του, πέραν των άλλων μαθημάτων διδάσκονται για 5 ολόκληρα χρόνια την αρχαία ελληνική γραμματεία, την αρχαία ελληνική ιστορία και την αρχαία ελληνική τέχνη.
                      
«Οι μαθητές δέχονται μια αρκετά καλή μόρφωση γύρω από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, αλλά, δυστυχώς για μας, διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά με την ερασμιακή προφορά, πράγμα που τους εμποδίζει λίγο στην εκμάθηση της νέας ελληνικής», δήλωσε ο εκπαιδευτικός του σχολείου κ. Π. Ότσος.
                
Το σχολείο αδελφοποιήθηκε με το 20ο Λύκειο της Ελευσίνας «Πυρουνάκειο». Οι μαθητές που επιλέγουν τα νεοελληνικά είναι κάθε χρόνο γύρω στους 25-30, και τα τμήματα τα οποία οργανώνονται για τη διδασκαλία της γλώσσας και της παράδοσης είναι 3, χωρισμένα σε επίπεδα, σύνολο 80 μαθητές.
        
«Προς το παρόν εργαζόμαστε με τα μέσα που διαθέτουμε για το καλύτερο. Πιστεύω όμως ότι, αν για το συγκεκριμένο σχολείο υπήρχε μια ελληνική κρατική μέριμνα, μια κάποια μικρή χρηματική ενίσχυση από την Ελλάδα ή ένα ενδιαφέρον τού τύπου να δινόταν ευκαιρίες στους μαθητές να επισκεφθούν τη χώρα μας για να καλυτερέψουν το επίπεδο των ελληνικών τους ή ακόμη αργότερα και να σπουδάσουν, θα είχε δημιουργηθεί ένα ευνοϊκότερο κλίμα για την προώθηση και τη διάδοση της ελληνικής μας γλώσσας και θα είχε εισαχθεί το μάθημα της γλώσσας στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του συγκεκριμένου σχολείου», επεσήμανε, ολοκληρώνοντας ο κ. Ότσος.
 
Όπως διαφαίνεται από τα λεγόμενα του εκπαιδευτικού, ιδιωτικό ενδιαφέρον υπάρχει. Μένει από το ιταλικό αλλά και το ελληνικό κράτος να προωθήσουν αυτές τις ενέργειες για τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας.

       Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή               1453 προβολές

Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας