e-Emph@sis Τρέχον Τεύχος
Ηλεκτρονικό Περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Απρίλιος-Μάιος 2009 - 18ο 'Αλλα Τεύχη

Πολιτισμός και Εκπαίδευση
 

Από πού ακούγεται αυτή η μουσική;

Α, είναι το ποτηρόφωνο και τα τύμπανα νερού!
 
Το μάθημα της μουσικής στη σύγχρονη εκπαίδευση, ακολουθώντας την τέχνη και την επιστήμη του 20ου αιώνα έχει στραφεί πλέον στον ήχο. Η χρήση αυτοσχέδιων οργάνων, οι «ηχοζωγραφιές», οι εργασίες-projects για το θόρυβο, την ηχορύπανση, η χρήση παραμυθιών και μύθων, τόσες καινοτόμες δράσεις και άλλα πολλά δείχνουν ότι μιλάμε πλέον για μια «αγωγή του ήχου». Η αγωγή υγείας και η περιβαλλοντική αγωγή συνδέουν τον ήχο με τη ζωή μας ως ενέργεια. Η πολιτισμική αγωγή μας θυμίζει τα νοήματα και τις σημασίες του ήχου στον πολιτισμό μας. Το σχέδιο μεταήχων-metasound project γεννήθηκε στην εκπαίδευση και απευθύνεται στην εκπαίδευση.

«Padou, κατά το ελληνικό "παντού", είναι ο ρυθμός που παίζεται παντού, γι' αυτό και τον ονομάσαμε έτσι.. Με τα χέρια στους μηρούς, στο τραπέζι, περιμένοντας το λεωφορείο, ακούγοντας ένα τραγούδι, "παντού".. Καταιγιστικός, σταθερός, με ποικιλία τονισμών, ο Padou μετατρέπει κάθε ηχούσα επιφάνεια σε ένα όργανο ικανό να ενεργοποιήσει ένα εξαίσιο κιναισθητικό αίσθημα. Τα όργανα αυτοσχεδιάζουν με διαδοχικές εναλλαγές: όταν το ένα κάνει "fade out" το άλλο κάνει "fade in"». Κάπως έτσι περιγράφεται από τα μέλη της ομάδας μεταήχων η δημιουργία μουσικής με τη χρήση ήχων από το καθετί. Μεταήχος θα μπορούσε να είναι ένας «αναστοχαστικός» ήχος, ένας ήχος που χρησιμοποιείται έτσι ώστε να μιλάει για τον ήχο, για την πολιτισμική φύση του ήχου. Το 2004 ο εκπαιδευτικός μουσικής, κ. Δ. Σαρρής, είχε τη «φαεινή» ιδέα να δημιουργήσει την πρώτη ομάδα μεταήχων στην Ελλάδα, στο πλαίσιο ενός ακαδημαϊκού εργαστηρίου. Δηλαδή, δεν ήθελε να δημιουργήσει μια κλασσική ορχήστρα σαν κι αυτές που ξέρουμε, αλλά μια εναλλακτική, με μέλη της όχι απαραίτητα γνώστες μουσικής, αλλά ανθρώπους που, χρησιμοποιώντας αυτοσχέδια όργανα θα αναζητούσαν νέους ήχους και θα ανακάλυπταν τη μουσικότητα κάθε αντικειμένου. Η ιδέα βασίστηκε στην «ενεργητική ακρόαση», όρο της ακουστικής οικολογίας, που δίνει έμφαση στην αισθητική πλευρά των καθημερινών ήχων. «Υλικά όπως το ατσάλι και το γυαλί έχουν πολλές ηχητικές ιδιότητες. Πολλά αντικείμενα έχουν, εξαιτίας της κατασκευής τους, πολύ καλό ήχο..Υπάρχει, ωστόσο, η αισθητική πλευρά των καθημερινών ήχων», σημειώνει ο κ. Δ. Σαρρής.
                                
Η ομάδα μεταήχων έχει προεκτάσεις και στην εκπαίδευση. Υπάρχουν ήδη τα εργαστήρια μεταήχων, στα οποία διενεργείται η διερεύνηση των δυνατοτήτων των αυτοσχέδιων οργάνων, ενώ σύντομα θα εκδοθούν και μέθοδοι εκμάθησης μεταήχων. Παράλληλα, ο κ. Δ. Σαρρής πραγματοποιεί ειδικά σεμινάρια διδασκαλίας της χρήσης των αυτοσχέδιων οργάνων σε μουσικά σχολεία όλης της χώρας, αλλά και σε ιδιώτες.

Για περισσότερες πληροφορίες μεταβείτε στην ιστοσελίδα www.metasound.gr.


Αποστολή σε φίλο Αποστολή σε φίλο        Εκτυπώσιμη Μορφή  Εκτυπώσιμη Μορφή               1312 προβολές

Υλοποίηση: ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών Συντακτική Ομάδα         Επικοινωνήστε μαζί μας Στατιστικά Eπισκεψιμότητας